Medewerkers die eigenaarschap laten zien, voelen zich niet alleen verantwoordelijk, ze nemen ook verantwoordelijkheid. Niet alleen voor hun hun eigen werkgeluk, maar ook voor het behalen van de doelen die ze stellen, en voor de beslissingen die ze nemen. Er zijn verschillende definities van eigenaarschap, maar de meeste kenmerken eigenaarschap met:
Iedereen kan eigenaarschap laten zien, het maakt niet uit welke functie iemand heeft en wat zijn plaats is in de organisatie. Een voorwaarde voor eigenaarschap is wel dat iemand intrinsiek gemotiveerd is. Iemand die eigenaarschap toont, doet iets omdat hij dat zelf wil, en niet omdat het moet of omdat er een beloning tegenover staat. Daarnaast moet iemand voldoende vertrouwen hebben in zijn eigen kunnen om de klus te klaren. Tot slot helpt het als iemand de betekenis inziet van datgene wat hij doet. Deze elementen, en daarmee ook eigenaarschap, zie je vaak ook terug bij medewerkers met een hoge mate van bevlogenheid.
En wat is nu de relatie tussen eigenaarschap en inzetbaarheid? Allereerst: een duurzaam inzetbare medewerker is competent, gemotiveerd en gezond. Om die drie elementen te verstevigen is eigenaarschap (ook wel eigen regie of zelfleiderschap genoemd) eigenlijk onmisbaar. Je kunt als leidinggevende veel doen om je medewerkers ‘futureproof’ te maken, maar het beste resultaat bereik je als iemand het als zijn eigen verantwoordelijkheid ziet om aantrekkelijk te blijven voor de organisatie. Iemand die gezond en vitaal wil blijven, zal zijn leefstijl hierop aanpassen. Datzelfde geldt voor een leven lang leren; ook dat gaat makkelijker als iemand dat zelf belangrijk vindt. Bovendien is uit meerdere onderzoeken gebleken dat medewerkers die het idee hebben dat ze hun eigen toekomst kunnen bepalen en zelf de regie voeren, gelukkiger zijn in hun werk en minder stress ervaren.
Eigen regie nemen betekent dat medewerkers zelfleiderschap vertonen. Zelf-leiderschap is volgens Van Dorssen (2015) jezelf zodanig beïnvloeden dat je optimaal gemotiveerd bent, je eigen richting bepaalt en optimaal presteert (zie ook Neck & Houghton, 2006; Manz, 1986; Van Dorssen, Van Vuuren & Veld, 2015).
Je kunt als leidinggevende eigenaarschap stimuleren, door de juiste voorwaarden te scheppen. Daarbij helpen onder andere deze ingrediënten:
Een leidinggevende die eigenaarschap stimuleert, heeft eerder coachende dan een sturende en controlerende rol. De kunst is je medewerkers uit te rusten met de juiste tools om zelfstandig beslissingen te nemen en hun eigen weg te volgen. Ze moeten er vertrouwen in krijgen dat ze dit aankunnen. De volgende tips helpen om eigenaarschap tot een succes te maken.
Je kunt het verantwoordelijkheidsgevoel aanwakkeren door je medewerkers actief te betrekken bij de doelen die je wilt bereiken. Ga met je medewerkers in gesprek en vraag hoe zij denken dat een bepaald doel het beste bereikt kan worden. Bijvoorbeeld:
Zo nodig je medewerkers uit om zelf na te denken over de verschillende manieren waarop iets het beste kan gebeuren. Vervolgens geef je je medewerkers de kans om zelfstandig uit te voeren wat ze zelf bedacht hebben. Hiermee maak je iemand niet alleen verantwoordelijk voor het behalen van een doel, maar geef je het proces ook aan hem. En dat is nu eigenaarschap. Mensen voelen zich namelijk eerder verantwoordelijk voor iets wat ze zelf bedacht hebben, zelf belangrijk vinden en zelf kunnen uitvoeren.
Iedere leidinggevende is blij met medewerkers die hard doorwerken, altijd hun werk op tijd af hebben en staan te popelen om nieuwe klussen op te pakken. Toch kunnen ook de medewerkers die als de meest bevlogen medewerkers overkomen, risico lopen op een burn-out. In plaats van bevlogen, zijn deze medewerkers eigenlijk werkverslaafd. Als je als leidinggevende het verschil leert herkennen, kun je een werkverslaving veranderen in werkplezier.
Lees meerDe klassieke definitie van leiderschap is het beïnvloeden van anderen om hen iets te laten doen wat ze uit zichzelf niet zouden doen. Bij Mensely geloven we in positieve psychologie (vooral kijken naar wat wél kan) en eigen regie. In de serie ‘Mensely & Leiderschap’ interviewen we inspirerende managers uit verschillende werkgebieden. Dit keer vragen we Yvette Scheffer, directeur van Mensely: “Hoe pak jij het versterken van leiderschap aan?”
Lees meer