Waarom zou je als bedrijf data delen met anderen? Geef je dan de concurrent niet teveel een kijkje in jouw keuken? Legitieme vragen, maar binnen het topvoetbal gebeurt het wel steeds meer en heeft het veel voordelen. De vraag is of dit ook richting het bedrijfsleven te trekken is. 

Steijn Spreij, manager performance analyse bij de KNVB en performance analist bij het Nederlands Elftal en Cees van der Zwan, partner bij Courius, een organisatie advies bureau dat klanten helpt bij veranderprocessen, praten met elkaar over het delen van data en hoe je dit goed kunt doen.

‘Bij het voetbal heeft het verzamelen van data en het delen ervan een enorme vlucht genomen’, vertelt Steijn. ‘Zelfs de FIFA heeft het omarmd. Ze zien in dat het de kwaliteit van het voetbal kan verbeteren.’ Op topniveau wordt veel data verzameld. En gedeeld via een platform. Alle eredivisie clubs kunnen alle wedstrijden van elkaar zien. Steijn: ‘Dat is ook belangrijk: de spelers van het Nederlands Elftal zijn 80 tot 90% van hun tijd niet bij ons aan het spelen. Op die manier kunnen we dus wel zien wat ze doen. Het werkt natuurlijk ook de andere kant op: als ze bij ons zijn en wij delen daarna de data met hun club, dan weet zij hoe ze ze kunnen belasten.’

Volgens Cees komt er in het bedrijfsleven steeds meer data beschikbaar. Maar met het delen daarvan zijn organisaties terughoudend. ‘Ze denken dat ze er niet veel aan hebben omdat het dan bij hen net anders werkt dan bij de concurrent. Of dat wat bij de een wel werkt, juist niet werkt bij de ander. De kernvraag is: wat ga je met die inzichten doen? Het toepassen daarvan kost heel veel tijd en die is er simpelweg niet.’ Daarnaast ziet Cees ook nog iets anders in bedrijven. ‘Teams die goed functioneren, zijn nieuwsgierig naar data. Willen weten hoe anderen het doen. Bij teams waar het wat minder gaat, zie je dat ze die interesse veel minder hebben.’

Er is nog een verschil: de data die bij bedrijven boven water komt is vaak anoniem. Bij voetbal is dit geen optie. Steijn: ‘Wij moeten echt weten welke speler waar goed in is, wie er kan scoren of de wedstrijd in de laatste minuten om kan draaien. Ik wil de speler in zijn kracht hebben.’ Cees: ‘Dat zou in organisaties ook heel waardevol zijn: de juiste speler op de juiste plek. Maar data is bij ons heel anoniem. Daar zit natuurlijk een spanning in, want eigenlijk wil je mensen individueel een terugkoppeling willen geven.’ Wil je meer weten over hoe Cees en Steijn aankijken tegen het delen van data, waar ze het voor gebruiken en hoe mensen beter kunnen worden door data te delen? Luister dan hieronder de hele podcast.