De belangrijkste punten op een rij

Een goede leider is iemand die jou raakt. Je moet je verbonden voelen met zijn passie. Het is iemand die jou inspireert en meeneemt, maar wel zelf eigenaar laat zijn. Leiderschap is ook hoe je in het leven staat. Neem je leiderschap ook in je eigen leven? Wat is je lange termijnvisie en wat ga ik doen om daarnaar toe te bewegen? Hoe vul je dat in? Goed leiderschap gaat dus over heel veel verschillende aspecten. Maar hoe vertoon je als leidinggevende nu goed leiderschap? We hebben de belangrijkste punten uit de podcast hieronder op een rij gezet.

Tips

  • Probeer het leiderschap in je team te verdelen. Maak iedereen  belangrijk door de verantwoordelijkheid met specialisten in je team te delen. Maak daarbij gebruik van ieders voorkeuren en talenten.
  • Zorg wel dat het vóóraf duidelijk is wie de eindbeslissing neemt. Laat je medewerkers beslissen wie het eindoordeel velt en hoe dat moet gebeuren. Zo vraag je permissie om de beslissing te nemen en krijg je het leiderschap van je team.
  • Spreek vooraf ook af hoe je elkaar aanspreekt voordat je met elkaar aan de slag gaat. Wat doe je als de samenwerking niet goed gaat? Als je dit niet doet, dan vertraag je datgene wat je daarna weer kunt versnelling. Het is een investering in de toekomst.
  • Degene die het hardste klaagt, heeft vaak de grootste passie en de beste ideeën. Ga het gesprek aan en probeer het vuur aan te wakkeren. Maak diegene verantwoordelijk voor de oplossing.
  • Veel mensen zijn heel goed in zeggen wat ze niet willen. Goed leiderschap is ook de vraag stellen: ‘Wat wil je dan wel?’ Bespreek vervolgens hoe ze daar aan willen bijdragen en met welke kwaliteiten.
  • Goed leiderschap is ook gewoon soms de knoop doorhakken, ook als je het niet zeker weet. Goed leiderschap komt vaak naar voren in tijden van crisis. Kijk naar wat er gebeurt en durf een keuze te maken.
  • Probeer mensen te raken. Stel je kwetsbaar op en deel je passies. Speel in op emoties.
  • Denk bewust na over hoe je met je communicatie verschillende typen mensen kunt bereiken. Denk na over de verschillende invalshoeken en ingangen om alle groepen binnen de organisatie kunt benaderen.
  • Vaak zijn we geneigd om dezelfde typen mensen om ons heen te verzamelen. Maar vaak leer je meer van degenen die precies het tegenovergestelde zijn van jezelf. Dus omring je liever met mensen die tegengestelde eigenschappen hebben.