Praktische tips

We hebben een aantal praktische tips uit de podcast voor je op een rij gezet. Wil je ze echt allemaal weten en vooral ook de ervaringen die hiertoe geleid hebben, beluister vooral het complete verhaal van Martijn.

Tips

  • Als het niet goed gaat met je organisatie, houd jezelf dan ook een spiegel voor en kijk of je als manager zelf niet de beperking bent. Ben jij ook meegegroeid of ben je de dingen blijven doen zoals je ze altijd al deed? Ben je goed genoeg in delegeren en durf je anderen meer verantwoordelijkheden te geven? Als je alles zelf oppakt ben je vaak zelf de vertragende factor.
  • Plan als management wekelijkse reflectiemomenten in om te bespreken en te analyseren wat er in je organisatie gebeurt. Neem daarbij ook de tijd om echt even te vragen hoe het met elkaar gaat. Dit zegt vaak ook al veel over wat er speelt in de organisatie.
  • Bepaal prioriteiten in je ambities en nieuwe initiatieven en beleg deze vervolgens in je organisatie (in plaats van allemaal bij jezelf). En maak veranderingen leuk, plezier en licht. Dat creëert energie en zorgt dat mensen erin mee willen gaan.
  • Door je mensen vrij te roosteren voor het doen van management- en staftaken, maak je hen medeverantwoordelijk voor de organisatie. Je creëert hiermee betrokkenheid en spreidt het werk.
  • Wil je taken delegeren, stel mensen dan vragen in plaats van antwoorden te geven. Denk aan: ‘Hoe denk je er zelf over, wat zou jouw voorstel zijn?’ Wat zou je doen als je in mijn schoenen stond?
  • Als je delegeert en je hebt het gevoel dat het niet goed gaat, probeer dan eerlijk te kijken of het echt niet goed gaat, of dat het alleen anders gaat dan dat jij het zou doen.
  • Teams die beter presteren, zijn open over fouten die er worden gemaakt. En verbeteren zonder fouten, kan haast niet. Creëer dan ook een veilige omgeving en deel persoonlijke successen én fouten met elkaar, plus wat je er van geleerd hebt. Dit helpt niet alleen om dezelfde fout zelf niet nog een keer te maken, maar ook om er anderen voor te behoeden. Het geeft mensen bovendien het vertrouwen om nieuwe dingen te proberen.
  • Hoe kwetsbaarder je als leidinggevende bent, hoe opener mensen om je heen worden. En hoe meer je samen problemen en fouten kunt oplossen. Geef dus het goede voorbeeld.
  • Luisteren naar elkaar is heel belangrijk. Wie er ook iets zegt, als het hout snijdt moet je er iets mee doen. Zorg ook dat je feedback hebt in je omgeving, daar leer je van.
  • Als een organisatie groter groeit, groeit ook het aantal dingen dat niet goed gaat. Als leidinggevende krijg je die dingen vaak te horen, waardoor je het gevoel kunt krijgen dat er niets goed gaat. Zoek daarom ook actief naar zaken die wel goed gaan en zorg dat je ook daarvan op de hoogte bent.
  • Iedereen heeft een eigen leerstijl, de een leest veel, de ander kijkt veel en weer een ander denkt veel. Deel dat met elkaar en blijf zo elkaar inspireren. Verdiep je ook in andere organisaties die ergens heel goed in zijn. Zo kom je soms in een heel nieuwe wereld waar je van kunt leren hoe je dingen weer een stapje beter kunt doen.

Met grote dank aan

Deze podcast is gemaakt in samenwerking met TalentEmpowerment, een stichting die topsporters begeleidt om het maximale uit hun potentieel te halen op weg naar de Olympische Spelen.