De belangrijkste punten op een rij

Goed leiderschap heeft voor Michael erg te maken met hoe je op veranderende omstandigheden inspeelt. Als je ergens mee geconfronteerd wordt, zoals corona, dan kan je erin blijven hangen of op anticiperen. Door je aan te passen en snel aan knoppen te draaien om het anders te gaan doen, overleef je die veranderingen. Maar hoe laat je als leidinggevende nu goed leiderschap zien? De belangrijkste punten uit de podcast zetten we hieronder voor je op een rij.

Tips

  • Weet wat je doet. Data zoals klanttevredenheid, productperformances en rapportages zijn dan ook van essentieel belang. Meten is weten om er vervolgens iets mee te doen. Vraag bijvoorbeeld iedere dag aan je klanten en leveranciers wat er beter kan.
  • Geef medewerkers verantwoordelijkheid en ruimte. Als leidinggevende begeleid jij meer dan dat je stuurt op het proces. Goed leiderschap is het creëren van randvoorwaarden waardoor mensen hun talent optimaal kunnen inzetten en plezier in hun werk hebben. Schep de kaders, maar laat de weg ernaartoe open. Die bepalen zij.
  • Maak goede afspraken en communiceer met elkaar. Schets de kaders zodat iedereen weet wat het doel is. Gaat het toch mis? Spreek elkaar aan. Vaak gaan mensen moeilijke gesprekken uit de weg, maar het is juist goed om elkaar scherp te houden. Daar leer je het meeste van.
  • Probeer en experimenteer. Als je het niet doet, weet nooit wat de uitkomst was geweest. En lukt het niet, dan weet je ook dat je het op die manier niet moet doen.
  • Creëer een open en veilige cultuur, waarin veel mogelijk is en mensen fouten mogen maken. Dat doe je door een goede sfeer neer te zetten, met informele evenementen en door zelf ook open te zijn.
  • Vraag je medewerkers naar de doelstellingen die zij willen bereiken. Laat het initiatief bij hen. Faciliteer door de ruimte en mogelijkheid te geven om hun talenten te ontwikkelen.
  • Evalueer de doelen regelmatig. Wat hebben we gedaan, wat ging goed en wat kan beter? Moeten we de doelstellingen aanpassen? Ook hier geldt: meten is weten.
  • Niet iedereen gaat mee in een verandering. Investeer liever in positieve dingen dan je te richten op mensen of processen die niet goed gaan. Concentreer je op de collega’s die wel mee willen doen; de kans is groot dat de rest ook meegaat of dat het zichzelf oplost.
  • Ga netjes uit elkaar als je toch van iemand afscheid moet nemen. Blijf communiceren en maak afspraken met elkaar.
  • Manage situationeel door in iedere situatie te kijken naar wat ieder individu nodig heeft. De een wil ruimte, de ander meer ondersteuning. Blijf met elkaar in gesprek over wat de verwachtingen zijn.
  • Sta open om van iedereen te leren. Van collega’s, klanten, directeuren; iedereen. Maar blijf ook dicht bij jezelf. Manage zoals je zelf ook gemanaged wilt worden. Neem je eigen verantwoordelijkheid en reflecteer regelmatig.
  • Kijk met respect naar anderen die veel voor elkaar krijgen en pik daar iets van mee dat bij jou past. Laat je inspireren op een manier die dicht bij jou ligt.