De belangrijkste punten op een rij

IT en business gaan eigenlijk niet samen. Het is ontzettend lastig om die partijen te leren praten met elkaar. Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus en zo is dat ook een beetje met business en IT. Mensen die heel goed in business zijn, zien overal kansen. IT’ers zien alles juist heel binair. Dat spanningsveld is er nu eenmaal. En daar zit heel veel energie van de samenwerkende Yvette en Marco in. Maar hoe doen ze dat? Welke tips hebben zij als het gaat om goed leiderschap?

Tips

  • Goed leiderschap gaat niet alleen over organiseren, structureren en een proces inrichten. Het gaat iedere dag over iets anders. Het gaat om professionals die moeten leren communiceren en samenwerken met elkaar. Als leidinggevende ben jij degene die dat proces faciliteert.
  • In leiderschap is geen dag hetzelfde. De ene keer duw je op de inhoud en de andere keer laat je los om mensen het zelf uit laten zoeken. Dat is iets wat je moet aanvoelen, daar is geen boekje voor.
  • Goed leiderschap is luisteren en jezelf niet te belangrijk maken. Begin bij het denken een keer niet bij wat jij zou willen, maar draai het om. Wat is jouw waarde voor je team?
  • Hou rekening met ieders profiel. Maar ontwikkel je met elkaar dingen, weet dan wel wat je gaat maken. Soms zal de één een stap naar achteren moeten zetten en de ander juist naar voren.
  • De rol bij leidinggeven is altijd een beetje tegenhangen. Mist er structuur, dan breng je dat juist aan. Wordt het te veel bureaucratie, dan laat je dit weer los. Dat vergt van jou als leider flexibiliteit.
  • Sta tussen de mensen. Je hoort veel meer wat er speelt dan wanneer je voornamelijk in de directiekamer verblijft.
  • Zijn de verwachtingen over en weer uitgesproken? Geef daarna vertrouwen en verantwoordelijkheid en durf los te laten. Zo activeer je de zelfredzaamheid van je mensen.
  • Gaat het niet goed? Wees dan absoluut transparant. Juist dan moet je eerlijk zijn. Draai er niet omheen. Zo laat je zien dat je respectvol bent.
  • Bouw aan een veilig en open klimaat, waarin medewerkers durven te praten en fouten durven te maken. Geef het goede voorbeeld en stel je kwetsbaar op.
  • Begeleid mensen in het nemen van verantwoordelijkheid. De meeste mensen willen wel verantwoordelijkheid, maar vinden ze het soms ook eng.
  • Wees alert op signalen van mogelijke onveiligheid en spring er bovenop. Kijk hoe het anders kan. Benoem het, benoem het, benoem het.
  • Geef mensen mee dat ze fouten mogen maken. De tijd die je kwijt bent aan het bedenken hoe je fouten voorkomt, kun je beter besteden aan het gewoon doen. Niet maken van fouten, is ook een fout. Begin snel en leer hoe je het wel wilt.
  • Als leidinggevende ben je geen eigenaar van de problemen van je medewerkers. Leer los te laten.
  • Ontdek waar jij blij van wordt en welke stijl van leidinggevende daarbij past. Sta tussen de mensen, maar sta op als dat nodig is.
  • Denk met je team na over wat jullie voorwaarden zijn om succesvol te zijn. Wanneer zijn jullie gele-truiwaardig? Dat gaat over de functie, maar ook over alle randvoorwaarden.
  • Leiderschap is van iedereen. Leiderschap is alles wat iedereen doet in het systeem om het succesvoller te maken. En voor iedereen is dit anders.
  • Leiderschap is tijd investeren in elkaar. Hoe ben je en hoe werk jij graag? Hoe kan ik daarbij helpen? Luister, interesseer je oprecht en maak de verbinding.