‘Conflicten zijn niet erg’, vertelt Jan. ‘Iedereen is verschillend en gaat anders met situaties om. Dat dat wel eens kan knetteren, is vast geen verassing. En dat mag en kan ook heel goed zijn. Want vaak levert dat opluchting, creativiteit en duidelijkheid op. Maar met regelmaat leidt het tot een destructief conflict. En dan vinden mensen het lastig om er mee om te gaan.’ De reactie: ze gaan het gesprek uit de weg of erger nog, melden zich ziek.
Het conflict dan nog oplossen is een taaie klus. ‘Macht uitoefenen als leidinggevende kan, maar maakt dat de situatie beter? Vaak werkt dit averechts en wordt het daardoor alleen maar erger. Of het contact wordt helemaal verbroken tussen leidinggevende en medewerker en die meldt zich ziek. Natuurlijk kun je om tafel met een mediator. Maar hoe mooi zou het zijn als je dat voor bent?’ In gesprek gaan en blijven is hierbij het belangrijkste. ‘Wat ik vaak zie bij een destructief conflict is dat er geen vertrouwen meer is tussen mensen en dat ze daardoor niet meer (effectief) met elkaar communiceren. Zo wordt hun eigen mening de waarheid. En komen ze er samen niet meer uit. Pas dan komen ze terecht bij een mediator zoals ik. Maar dit kun je voorkomen als je conflictvaardig bent.’
Jan: ‘Als je conflictvaardig bent herken je vroegtijdig conflicten en weet je wanneer het spannend kan worden. Maar je weet ook welke emoties een rol spelen, bij jou en je medewerker. En hoe je hiermee om kunt gaan, zonder dat het escaleert. Maar het betekent ook dat je weet wanneer je het zelf niet meer kunt oplossen en hulp moet gaan vragen aan anderen. Want ook dat is niet erg.’ Jan heeft nog een goede tip voor als je geraakt wordt door een conflict. ‘Reageer niet te snel en impulsief; tel eerst tot tien en stel dan een vraag aan je medewerker. Zo blijf je in gesprek en geef je ook als leidinggevende het goede voorbeeld door te blijven communiceren.’
Hieronder geeft Jan je negen tips om conflictvaardiger te worden.
Jan Plevier is trainer, MfN- registermediator en adviseur conflictmanagement en in die rollen werkzaam bij De Groeifabriek. Hij schreef samen met Frank Emmelot, ook MfN-registermediator, het boek Conflictvaardig op het werk. Daarin vind je nog meer handvatten over hoe je conflicten tussen mensen in organisaties kunt aanpakken.