De effecten van langdurig beeldschermwerk op de inzetbaarheid

Niet alleen thuis maar ook op het werk brengen mensen steeds meer tijd door voor een beeldscherm. Volgens de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van CBS en TNO werken bijna 4 op de 10 werknemers ten minste 6 uur per dag met een beeldscherm. En de gemiddelde schermtijd op het werk is 4 uur per dag. Een hoog percentage mensen, 30% – 80%, ervaart hier ongemak van. Bijvoorbeeld door langdurig verkeerd zitten en door het blauwe licht van beeldschermen. Dit laatste speelt veel bij oudere medewerkers die slechtere ogen hebben. Door de toename van beeldschermwerk en door de vergrijzing nemen dit soort klachten dan ook toe en daarmee stijgt de kans op verzuim.

Hoe ontstaan klachten door beeldschermwerk?

In een poging om hun beeldscherm zo goed mogelijk te kunnen zien, nemen medewerkers bewust of onbewust vaak een verkeerde houding aan. Daarbij gebruiken ze verkeerde spieren, wat kan leiden tot klachten aan schouders, nek en rug. Oudere medewerkers merken het effect van beeldschermwerk vooral aan hun ogen en krijgen klachten als onscherp zien en hoofdpijn. Een verkeerde houding en niet scherp zien geven beide energieverlies.

Bekend is dat blauwe licht van beeldschermen ons bioritme verstoort en effect kan hebben op de slaapkwaliteit, waardoor bijvoorbeeld het concentratievermogen minder kan zijn. Of het ook schadelijk is voor de ogen en op welke manier wordt nog onderzocht.   

Moet je als leidinggevende zorgen voor goede beeldschermwerkplek?

Er zijn Europese richtlijnen die werkgevers voorschrijven te zorgen voor een goed ingerichte werkplek. Daarnaast is het als leidinggevende goed om te weten dat er een direct verband is tussen energieverlies door klachten als gevolg van verkeerd werken met beeldschermen en  productiviteitsverlies. Het is dus absoluut lonend om hiermee aan de slag te gaan.

Aan de slag!

Maar wat kun je als leidinggevende precies allemaal doen? We geven je een aantal tips.

Tips

  • Stel de juiste vragen
    Ga met je medewerkers in gesprek en vraag of ze goed zitten en of ze goed kunnen zien. Vraag of ze lekker in hun vel zitten: voelen ze zich fit en energiek en verandert dit gedurende de dag? Door deze vragen te stellen kun je eventuele problemen in kaart brengen en stimuleer je tegelijkertijd dat je medewerkers zich bewust worden van hun houding. En dat ze nadenken over schermtijd en -gebruik.

  • Faciliteer je medewerkers
    Neem klachten serieus, bied de juiste beschermingsmiddelen aan en regel de juiste inrichting van de werkplek. 
    • Zorg dat je medewerkers de ergonomische meubels hebben om goed te kunnen zitten en om zitten, staan en bewegen af te kunnen wisselen. Denk bijvoorbeeld aan een bureaustoel met beweegbare rugleuning en zit-stabureaus of bureaufietsen. 
    • Daarnaast zijn er speciale beeldschermbrillen zoals de Bbril. Een beeldschermbril zorgt ervoor dat iemand goed kan lezen, zowel van het beeldscherm als van papier of een boek op zijn bureau, en toch op de gewenste afstand van het beeldscherm kan zitten. De speciale lens van de beeldschermbril voorkomt dat medewerkers met rug, nek en schouders naar voren leunen om goed te kunnen lezen. Zo kan een medewerker ergonomisch goed zitten en toch alles goed zien. Ook hebben beeldschermbrillen een coating die ervoor zorgt dat het blauwe licht gedempt wordt.