ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Volgens de definitie van ADHD Centraal is het een afwijking van kleine onderdelen van de hersenen die zorgt voor aandachtsproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit. Mensen met ADHD reageren sterker op allerlei interne en externe prikkels. Dit kan ervoor zorgen dat ze zich moeilijk kunnen concentreren en snel afgeleid zijn (aandachtsproblemen), ondoordacht beslissingen nemen en te snel tot actie overgaan (impulsiviteit) en overactief of onrustig zijn (hyperactiviteit).
Medewerkers weten niet altijd van zichzelf dat ze ADHD hebben. Signalen die erop kunnen wijzen dat een medewerker ADHD heeft, zijn onder andere:
Als leidinggevende stel je nooit zelf een diagnose, dat moet je echt aan een in ADHD gespecialiseerde psycholoog of psychiater overlaten. Wel kun je met een medewerker in gesprek gaan, aankaarten wat je ziet en kijken of iemand open staat voor nader onderzoek. Je kunt hierbij ook de bedrijfsarts om advies vragen.
Het is logisch dat medewerkers met deze klachten niet optimaal functioneren. Volwassenen met ADHD presteren vaak op een lager niveau dan je eigenlijk zou verwachten. Dat heeft gevolgen voor de rest van hun loopbaan, zeker als de diagnose ADHD niet wordt gesteld en de medewerker dus ook niet de juiste begeleiding krijgt. Carrière maken vraagt steeds weer nieuwe vaardigheden en kennis, en doet een beroep op competenties waar een medewerker met ADHD moeite mee heeft, zoals plannen, leidinggeven en lange termijndoelen stellen en halen. Hierdoor kunnen deze medewerkers meer werkstress ervaren.
Mensen met ADHD bij wie de problematiek niet onderkend wordt, kunnen zich gefrustreerd en somber voelen, iets wat mogelijk leidt tot het gebruik van verdovende middelen zoals cannabis en alcohol. Ook stressgerelateerde klachten liggen op de loer waardoor dat het risico van op verzuim toeneemt.
Het belangrijkste dat je als leidinggevende kunt doen voor een medewerker met ADHD is structuur aanbrengen. Niet op een dwingende manier, die iemand in een keurslijf duwt, maar door samen te werken en te laten zien welke voordelen het je medewerker oplevert.
Het kan daarnaast helpen om:
Onderzoek na onderzoek toont aan dat autonomie een grote rol speelt in het werkplezier van mensen. Waarom is dat zo? En hoe zorg je als leidinggevende dat je je medewerkers voldoende vrijheid en regelruimte geeft?
Lees meerIn organisaties wordt steeds meer wendbaarheid, flexibiliteit en eigenaarschap van medewerkers verwacht. Iets wat niet kan zonder continu in gesprek te zijn over motivatie, competenties, talent en resultaat. Daarnaast heeft ieder mens behoefte aan positieve aandacht. Als leidinggevende kom je er dus niet mee weg om twee keer per jaar te vragen hoe het gaat. En dat kan ook prima anders. In dit artikel lees je alles over het goede (functionerings)gesprek.
Lees meer