Mediation is een vorm van conflictbemiddeling waarbij een neutrale mediator de communicatie en onderhandeling tussen de ruziënde partijen begeleidt. Het doel van mediation is de werkelijke belangen van beide partijen te achterhalen, zodat een gezamenlijk gedragen oplossing kan worden gevonden.
Als er een conflict speelt in je team, stuur je er als leidinggevende natuurlijk eerst op dat de medewerkers dit samen proberen op te lossen. Wanneer het conflict te hoog oploopt en er samen geen uitweg wordt gevonden, kun je een mediator inschakelen. De bedrijfsarts kan dit eveneens adviseren, wanneer een conflict de onderliggende oorzaak van een ziekmelding is.
De mediator kan een HR of arboprofessional zijn zoals een bedrijfsmaatschappelijk werker of praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB). Zeker als er sprake is van mogelijke juridische stappen als ontslag of een officieel verbetertraject, is een officiële mediator vaak wel de beste oplossing.
In alle gevallen is belangrijk dat de mediërende partij neutraal en vertrouwelijk is. Mediation heeft daarnaast een aantal kenmerken en voorwaarden:
Beide partijen mogen iemand meenemen. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat een vertrouwenspersoon een medewerker steunt in een gesprek met een werkgever.
Het mediation proces is opgebouwd uit verschillende stappen:
Op de website van MfN register of in het Handboek Mediation kan je meer informatie opzoeken over de stappen van mediation.
In het MfN register staan mediators die gekwalificeerd zijn en handelen volgens strikte richtlijnen.
Conflicten zijn overal, we kunnen het immers niet altijd met elkaar eens zijn. Conflicten zijn nooit leuk, maar soms wel nuttig. Als je er op een constructieve manier mee omgaat, zijn ze een bron van vernieuwing, vindingrijkheid en creativiteit. Dat begint – zoals zoveel zaken – bij het goede gesprek. In dit artikel vind je handvatten waarmee jij als leidinggevende dit goede gesprek kunt voeren, juist in conflictsituaties.
Lees meerEen conflict mag misschien niet prettig zijn, het geeft wel aan waar je grenzen zijn. En het kan helpen om problemen als kansen te zien, als je tenminste weet op welke manier - constructief of niet - in het conflict zit. Het DiSCO-model kan je helpen dit te bepalen.
Lees meer