Wat mag je niet vragen

Als een medewerker zich ziek meldt, mag je als leidinggevende natuurlijk medeleven tonen, maar je mag vanuit dat gevoel niet vragen wat hij mankeert. De medewerker heeft namelijk het recht om dit niet te melden en je wilt iemand niet voor het blok zetten. Nu zullen de meeste medewerkers uit zichzelf wel zeggen wat er aan de hand is. Dan is het aan jou om op te letten dat je dit nergens vastlegt, want dat mag dan weer niet. Wat ook niet mag is een diagnose stellen, een behandeling voorstellen of een waardeoordeel geven. 

Wat mag je wel vragen

Natuurlijk zijn er ook vragen die je wel kunt stellen. Hieronder vind je ze:

  • Wat is het telefoonnummer en (verpleeg)adres waar ik je kan bereiken?
  • Hoelang ben je waarschijnlijk afwezig?
  • Wat zijn de lopende zaken en afspraken op het werk en moet dit opgevangen worden?
  • Val je onder het vangnet van de Ziektewet? Let op: je medewerker hoeft niet de categorie te vermelden.
  • Heeft het verzuim te maken met een bedrijfsongeval?
  • Komt het verzuim door een verkeersongeval? Dan is het misschien mogelijk om de schade te verhalen op de veroorzaker.

Andere vragen die je mag stellen

Hoe gaat het met je?

Natuurlijk is het ook belangrijk om interesse te tonen. Je kunt dus best vragen of je medewerker wil vertellen wat er aan de hand is. Of hoe het met hem gaat. Maar hij is niet verplicht om te antwoorden. Geeft hij toch medische informatie, let er dan op dat je dit niet vastlegt. Laat merken dat je oprechte belangstelling toont. Vraag bijvoorbeeld of je iets voor hem kan betekenen. Misschien zijn er aanpassingen in het werk nodig, zodat je medewerker sneller weer terug kan komen. Iemand met een gebroken been kan misschien wel ander werk doen dan normaal. Of is al geholpen met vervoer naar het werk bijvoorbeeld.  

Is het verzuim werkgerelateerd?

Dit kan een confronterende vraag zijn, maar het is wel een belangrijke. Want is dit het geval, dan kun je hier iets mee doen en zo nieuw verzuim in de toekomst misschien voorkomen. De werknemer hoeft hier overigens niet op te antwoorden. Maar je geeft hem wel de kans om er iets over te vertellen als hij dat wil.

Zijn er werkzaamheden die overgedragen moeten worden?

Is het antwoord ja, zorg er dan voor dat je weet wie dit het beste kan doen en waar je informatie kan vinden. Vergeet ook niet te vragen of er nog afspraken geannuleerd moeten worden en wie dit doet: de medewerker zelf of jij.

Wat spreken we af?

Het is altijd handig om direct een vervolgafspraak te plannen. Verwacht de medewerker er na een paar dagen weer te zijn? Spreek dan af dat hij belt wanneer dit niet zo is. Ziet het er naar uit dat iemand langer uit de roulatie is? Hou dan regelmatig contact en maak een concrete afspraak wanneer je weer belt.

Waar kan ik je bereiken?

Natuurlijk heb je een personeelsdossier met adresgegevens en telefoonnummer. Maar check voor de zekerheid even of je medewerker niet bij vrienden of familie verblijft.