Het Spiraalmodel laat aan de ene kant de samenhang zien tussen hulpbronnen, positieve emoties, energie en binding met het werk. Aan de andere kant toont het model het verband tussen stressoren (waar krijgt iemand stress van), kwetsbaarheidsfactoren (is iemand bijvoorbeeld perfectionistisch), negatieve emoties, energieverlies en afstand tot het werk.
Op de y-as zie je of de medewerker zich verbonden voelt met het werk of niet. Op de x-as worden de emoties weergegeven, die positief zijn en energie opleveren of negatief zijn en energie kosten. Je begint door als leidinggevende elke medewerker te plaatsen in een van de vier kwadranten:
De spiraal is de wisselwerking tussen de persoons- en werkgebonden hulpbronnen. Deze spiraal kan de positieve of de negatieve kant op bewegen. Je kunt hiermee achterhalen wat de energiegevers zijn (positief) en wat de energievreters (negatief).
Met het spiraalmodel kun je er dus achter komen waardoor een medewerker zich minder verbonden voelt met het werk, wat iemand nodig heeft om meer energie te krijgen en hoe iemand positievere emoties kan beleven.
Het stellen van vragen is daarvoor een goede methode. In de afbeelding hieronder zie je voorbeeldvragen die je kunt stellen, afhankelijk van het kwadrant waarin je de medewerker hebt geplaatst. Zo kun je bijvoorbeeld aan een medewerker die laag in zijn energie zit, vragen:
Duurzame inzetbaarheid gaat over de lange termijn, dus medewerkers die nu plezier hebben in hun werk, kun je helpen om dat zo te houden. Aan hen kun je bijvoorbeeld vragen:
De basis voor dit soort gesprekken is natuurlijk wel dat er een sfeer van veiligheid en vertrouwen heerst. Een medewerker moet het gevoel hebben dat ook minder positieve zaken benoemd mogen worden, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft.
Mentale weerbaarheid is een term die je tegenwoordig veel voorbij hoort komen in het kader van inzetbaarheid. Maar wat is mentale weerbaarheid precies? En waarom zou je daar als leidinggevende aandacht aan besteden?
Lees meerIn organisaties wordt steeds meer wendbaarheid, flexibiliteit en eigenaarschap van medewerkers verwacht. Iets wat niet kan zonder continu in gesprek te zijn over motivatie, competenties, talent en resultaat. Daarnaast heeft ieder mens behoefte aan positieve aandacht. Als leidinggevende kom je er dus niet mee weg om twee keer per jaar te vragen hoe het gaat. En dat kan ook prima anders. In dit artikel lees je alles over het goede (functionerings)gesprek.
Lees meer