Een burn-out wordt gezien als een ernstige stressgerelateerde psychische aandoening waarbij een medewerker meer dan een half jaar overspannen is en hierdoor uitgeput.
Burn-out klachten zijn:
Een burn-out ontstaat doordat een medewerker lange tijd (werk)stress heeft gehad, het niet lukt om met deze spanning om te gaan en hiervan te herstellen. Door de langdurige stress raken het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding ontregeld. Hierdoor ervaart iemand steeds meer stressgerelateerde klachten en vermoeidheid. Net zolang tot iemand niet meer kan functioneren en niet meer inzetbaar is. Duurt dit minimaal een halfjaar, dan spreken we van een burn-out.
Dit filmpje van het CSR centrum geeft duidelijk weer hoe het stress systeem werkt, met het effect van langdurige stress en herstel op stressklachten en een burn-out. In de whitepaper burn-out van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) zijn de verschillende fases naar burn-out visueel weergegeven is op pagina 8 en 9.
Het gemiddelde verzuim bij een burn-out is 242 dagen. Dat is niet niks en trekt een grote wissel op zowel jouw team, als je medewerker. Als leidinggevende wil je dit dan ook voorkomen. Alert zijn op stress-signalen, deze leren herkennen en bespreken, kunnen helpen een burn-out voorkomen. In dit artikel lees je hier meer over.
Een medewerker met een burn-out kan het beste worden doorverwezen naar een geregistreerde gezondheidszorg (GZ) psycholoog. Dit kan de huisarts of bedrijfsarts adviseren. Hoe sneller de behandeling start, hoe beter het is en hoe groter de kans op een goede re-integratie op het werk. De behandeling doheid-van-je-medewerkers-vergroten-zorgorloopt vaak de volgende fasen (Bron: Stecr richtlijn):
19 – 24% van de medewerkers met een burn-out valt binnen anderhalf jaar na betermelding terug. Meestal door problemen die niet structureel zijn opgelost. Als leidinggevende sta je dicht bij de medewerker en ben je als geen ander in staat dit soort dingen (positief) te beïnvloeden. Blijf dan ook het goede gesprek voeren, vraag minimaal maandelijks hoe het gaat en waar de medewerker nog hulp bij nodig heeft. En komen jullie ergens niet uit? De bedrijfsarts, arboverpleegkundige of praktijkondersteuner bedrijfsarts staan klaar om mee te denken over de behandeling en re-integratie van de medewerker.
Stress kan functioneel zijn, sterker nog, ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid stress nodig om in beweging te komen. De huidige maatschappij zorgt echter voor zoveel stress en werkdruk, dat problemen op de loer liggen. Denk aan spanningsklachten of zelfs burn-out. In dit artikel lees je dan ook hoe je er als leidinggevende voor kunt waken dat stress functioneel blijft, zodat je medewerkers geen last krijgen van de negatieve effecten.
Lees meerDe beste manier om erachter te komen hoe een medewerker in zijn werk zit en hoe het dus met zijn of haar inzetbaarheid is gesteld, is ernaar vragen. Als hulpmiddel bij dit gesprek kun je het spiraalmodel van Rob Hoedeman gebruiken. In dit artikel lees je hoe je dit doet.
Lees meerMentale weerbaarheid is een term die je tegenwoordig veel voorbij hoort komen in het kader van inzetbaarheid. Maar wat is mentale weerbaarheid precies? En waarom zou je daar als leidinggevende aandacht aan besteden?
Lees meer